Istra – regija koja je među prvima prepoznala cikloturizam

Istra je danas jedno od najprepoznatljivijih europskih odredišta za cikloturizam. Zahvaljujući prirodnim ljepotama, blagoj klimi, gustoći označenih ruta i aktivnoj promociji, biciklistički turizam postao je stabilan i rastući segment turističke ponude koji upotpunjuje tradicionalnu ponudu mora, gastronomije i vinskih ruta.

Prema analizi razvoja cikloturizma u Istarskoj županiji, tijekom 2022. godine zabilježeno je 165 biciklističkih staza u županiji (u odnosu na 153 2020.). U istom se razdoblju evidentiralo i značajan broj pratećih usluga: desetine rent-a-bike servisa, servisa za prijevoz bicikala, specijaliziranih prodavaonica i bike-friendly smještajnih objekata.

U registrima i promociji Istre često se navodi više od 160 označenih ruta i više desetaka organiziranih događaja i utrka koji privlače strane sudionike i rekreativce.

Primjeri velikih događaja koji donose značajan broj posjetitelja: u 2024. godini događaj Istria300 okupio je oko 3.600 sudionika iz 40 zemalja — to ilustrira kako događaji vezani uz biciklizam direktno privlače međunarodnu publiku.

foto:parentium.com

Koliki je gospodarski doprinos cikloturizma Istri?

Precizna, konsolidirana brojka ukupne zarade koju cikloturizam generira samo u Istri danas nije javno dostupna u jedinstvenom izvještaju (ili nije objavljena kao jedinstvena monetarna vrijednost). Ipak, nekoliko ključnih nalaza sugerira značajan doprinos:

Struktura ponude (velik broj ruta, specijalizirani smještaj, rent-a-bike servisi, organizatori tura) stvara izravne prihode za lokalne tvrtke i posreduje u razvoju dodatnih usluga — ugostiteljstva, turističkih vodiča, transfera i prodajnih mjesta.

Istra se nalazi u regiji u kojoj europski trendovi cikloturizma pokazuju visoku potrošnju po posjetiocu (analize za Europu i susjedne zemlje ukazuju da cikloturisti često ostvaruju više potrošnje po danu od prosječnog kupača zbog organiziranih tura, najma opreme i vinsko-gastronomskih iskustava) — to znači da raste i udio prihoda iz tog segmenta.

Iako nema jedinstvenih brojki u eurima za Istru, dostupni podaci o rastu ponude, broju događaja i sve većem broju specijaliziranih usluga jasni su pokazatelji da cikloturizam doprinosi povećanju turističkih dolazaka, produženju boravaka i diverzifikaciji prihoda turističkog sektora u Istri.

foto:trcanje.hr

Utjecaj na ukupni razvoj turizma u Istri

Sezonalnost: Cikloturizam pomaže ublažiti sezonu — mnoge rute i događaji privlače posjetitelje izvan visoke ljetne sezone (proljeće i jesen postaju intenzivna razdoblja). Time se povećava iskorištenost smještaja i lokalnih usluga kroz cijelu godinu.

Diversifikacija ponude: Cikloturizam se uspješno integrira s eno-gastronomijom, vinskim rutama i ruralnim turizmom (agroturizam), što donosi više vrijednosti lokalnim proizvođačima i ugostiteljima.

Promocija destinacije i događanja: Aktivni događaji (utrke, festival biciklizma, tematske ture) povećavaju prepoznatljivost Istre među ciljanim skupinama i stvaraju reproducibilne prihode te medijski doseg.

Što je urađeno na infrastrukturi?

Istra kontinuirano radi na razvoju i uređenju staza i prateće infrastrukture. Neke od ključnih aktivnosti su:

Označavanje i mapiranje ruta: Povećan broj označenih i kategoriziranih staza (porast s 153 u 2020. na 165 u 2022.). To uključuje GPX zapise i digitalne karte na platformama poput Istra-bike.

Revitalizacija povijesnih ruta: Rekonstrukcija i uređenje Parenzane (stara željeznička pruga preuređena u biciklističku rutu) kao prekogranične atrakcije i jedne od glavnih promotivnih točaka regije. Parenzana je danas jedna od najsimboličnijih ruta Istre.

Bike-friendly usluge: Potpora razvoju bike hotela, biciklistički prilagođenih restorana, rent-a-bike servisima, servisnim točkama i prijevozu bicikala. U 2022. evidentirano je 68 rent-a-bike lokacija, 24 servisa i više desetaka prilagođenih smještaja i restorana (detalji u lokalnim analizama).

Projektna potpora i planiranje: Financiranje i studije za daljnji razvoj cikloturizma; lokalne i državne institucije su sufinancirale studije i projekte (npr. studije vrijedne stotinama tisuća kuna za razvoj strategija cikloturizma u Istri).

Usporedba s Bosnom i Hercegovinom

Bosna i Hercegovina ima veliki neiskorišteni potencijal za cikloturizam, ali zaostaje za Istrom u pogledu infrastrukture, promocije i organizacije.

Prirodne ljepote i raznolikost: Planinski masivi poput Bjelašnice, Prenja, Veleža, Vlašića ili Jahorine nude staze koje bi mogle konkurirati Alpama.

Ruralna i kulturna baština: Autentična sela, rijeke i nacionalni parkovi (Sutjeska, Una, Kozara, Hutovo blato) pružaju sadržaj koji se savršeno uklapa u cikloturističke pakete.

Geografski položaj: Blizina Hrvatske, Slovenije i Crne Gore čini BiH lako dostupnom međunarodnim turistima koji već posjećuju regiju.

Glavni izazovi

Nedostatak označenih ruta: Za razliku od Istre s više od 160 službenih staza, BiH još uvijek nema jedinstvenu i široko dostupnu mrežu kategoriziranih biciklističkih ruta.

Infrastruktura i sigurnost: Nedostatak servisnih točaka, bike-friendly smještaja i zakonski neuređen status biciklista na nekim prometnicama.

Promocija: Slaba međunarodna promocija i nedostatak velikih brendiranih događaja kakve Istra ima (npr. Istria300).

foto:cikloturizam.hr

Što BiH može naučiti od Istre?

Označavanje i digitalizacija ruta: Izraditi detaljne karte i GPS zapise te ih integrirati na europske portale (EuroVelo, Komoot).

Razvoj bike-friendly usluga: Potaknuti hotele, hostele i seoska domaćinstva da se certificiraju za prihvat biciklista.

Organizacija događaja: Kreirati jedan veliki međunarodni biciklistički događaj (utrku ili maraton) koji bi postao brend BiH.

Kombinacija s eno-gastro ponudom: Spojiti biciklizam s vinogradarskim regijama (Hercegovina – vina i maslinici) i planinskim selima.

Podrška institucija: Uspostaviti strateški dokument i sufinancirati projekte kao što su uradile lokalne vlasti u Istri.

Na kraju možemo zaključiti kako je Istra pravi primjer kako se cikloturizam može pretvoriti u ozbiljan gospodarski motor, a BiH ima sve prirodne preduvjete kako bi krenula tim putem. Ako bi Bosna i Hercegovina u narednim godinama uložila u sustavno označavanje ruta, razvoj bike-friendly smještaja i međunarodnu promociju, mogla bi postati „Istra Balkana” i snažno pozicionirati cikloturizam kao jednu od svojih vodećih turističkih grana.

Cikloturizam.ba

Show Comments (0) Hide Comments (0)
0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Notify of
guest
0 Comments
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
0
Would love your thoughts, please comment.x
()
x